2016
1

C3A Wijzerartikel

Dit artikel verscheen in de C3A wijzer

Autodesk Subscription

februari 2016

abonnement of onderhoudsplan*

Haal het maximale uit uw ontwerptools met een Autodesk abonnement of onderhoudsplan (voorheen gekend onder de naam Autodesk Subscription). Hiermee blijft u up-to-date en concurrerend, en hebt u toegang tot de rekenkracht van de cloud — met uiteenlopende mogelijkheden die zijn toegesneden op de individuele wensen van uw bedrijf. 

het Autodesk abonnement of onderhoudsplan (bij permanente licenties) biedt o.a.:

  • Directe toegang tot de nieuwste softwareversies
  • Betere mobiliteit en samenwerking met Autodesk 360 cloudservices 
  • Flexibele licentierechten die aansluiten op uw specifieke wensen
  • Schaalbare technische ondersteuning om snel problemen op te lossen

 

*Neem voor nieuwe of extra Autodesk-licenties via de nieuwe abonnements-formule of via permanente licenties met onderhoudsplan (nu het nog kan, bij de Building Design Suites) contact op met C3A via het contactformulier op de C3A-website of gewoon via een email met uw verwachtingen naar info@c3a.be .

“Autodesk Subscription” was de overkoepelende merknaam voor aparte service-groepen, maar vanaf begin 2016 spreken we over een abonnement op de Autodesk-software (wat voorheen de "huurformule" of "Desktop Subscription" genoemd werd) of over een onderhoudsplan bij permanente licenties (wat voorheen "Subscr. Maintenance" genoemd werd bij "perpetual" of "eeuwigdurende" licenses).  

Een abonnement op de  Autodesk Software of het onderhoudsplan bij een permanente licentie is de meest eenvoudige en kostenefficiënte manier om te waarborgen dat u altijd beschikt over de nieuwste versies van uw ontwerptechnologieën. Maar dat is nog niet alles. Dit biedt u extra gebruiksrechten en extra functionaliteiten. Dit systeem zorgt niet enkel voor een jaarlijkse spreiding van de kost om up-to-date te blijven, maar de prijsstructuur van het onderhoudsplan is van die aard dat het goedkoper uitkomt om jaar na jaar mee te evoluëren dan na een aantal jaren een nieuwe licentie via een nieuw abonnement te moeten aankopen (updates van oudere releases kunnen trouwens niet meer, maar een crossgrade van bijv. een "current" LT-licentie met onderhoudsplan naar een Full Building Design Suite met behoud van het onderhoudsplan kan gelukkig wél. ).


Belangrijkste Voordelen

De kenmerken van een Autodesk abonnement of een onderhoudsplan  kunnen worden onderverdeeld in enkele belangrijke categoriën: product upgrades, product extensies, het recht op het gebruik van eerdere versies, e-Learning, web support, exclusieve community hulpbronnen en voorrechten. De onderstaande lijst toont slechts de belangrijkste technische en zakelijke voordelen.


  • Steeds up-to-date met inbegrepen Upgrades: Dankzij een Autodesk abonnement of onderhoudsplan beschikt u altijd over de nieuwste versie van uw ontwerp software. Product upgrades en extensies zijn automatisch beschikbaar via een download. Een upgrade is een commerciële versie van de software die de software uitbreidt of verbetert, en waarvoor Autodesk normaliter een vergoeding vraagt, maar dit is dus inbegrepen in het abonnement of onderhoudsplan.

     

  • Product Extensies: Inbegrepen in het Autodesk abonnement of onderhoudsplan  heeft u het recht om Autodesk extensies voor het product te downloaden, die binnen de abonnementsperiode beschikbaar zijn voor de producten waarvoor uw abonnement van toepassing is. Een product extensie is een modulaire verbetering die niet interfereert met reeds bestaande opdrachten of bestandsformaten.

     

  • Blijven gebruiken van voorgaande versies: Autodesk-abonnees beschikken het rechten om eerdere versies van Autodesk-software te gebruiken, ook ná het installeren van een upgrade. U kunt midden in een project upgraden, wetende dat uw workflow niet zal worden beïnvloed. Een andere situatie is dan men na de aanschaf van een extra, recentste licentie ook een voorgaande versie kan gebruiken uit compatibiliteitsredenen met bijv. de andere werkposten in het buro of met allerlei randapparatuur. 

     

  • e-Learning: e-Learning biedt interactieve lessen, die u in uw eigen tempo kunt volgen. Een Autodesk gebruiker met een Autodesk-account en een actief abonnement of onderhoudsplan heeft toegang tot de e-Learning-module die beschikbaar is op grond van de voorwaarden van het contract. De lessen bevatten praktijkoefeningen, software simulaties, en data sets waarmee de gebruiker in zijn eigen toepassing kan proberen te werken. U heeft toegang tot de productcatalogi van e-Learning via de koppeling e-Learning in uw Autodesk-account, of direct vanuit uw bureaublad via subscription-aware geschikte producten.

     

  • Technische ondersteuning: een extra voordeel van het Autodesk abonnement of onderhoudsplan is de technische ondersteuning, met toegang tot een beveiligde website waar u technische vragen kan voorleggen aan ondersteuningsmedewerkers van Autodesk. Vragen worden doorgestuurd naar Autodesk-technici, die deze via het web en per e-mail beantwoorden.

     

  • Thuisgebruik: met rechten voor thuisgebruik kan er onder bepaalde voorwaarden een licentie worden geïnstalleerd op de thuiscomputer van een medewerker, naast de licentie die al is geïnstalleerd op de computer van die medewerker op kantoor. Dat betekent dat u als licentiehouder van de software een tweede kopie van de software op een andere locatie dan uw normale kantoor of werkplek mag installeren. Tot ‘tweede locatie’ tellen ook computers die bij uw medewerkers thuis staan, of op de personal computers van uw medewerkers. We maken u er echter attent op dat, wanneer u de software op een tweede computer installeert, u deze alleen mag gebruiken voor werk dat gerelateerd is aan de interne behoeften van uw zaak, of voor de persoonlijke training en opleiding van uw medewerkers. Dit recht op Thuisgebruik geldt slechts zolang de software in kwestie deel uitmaakt van een abonnement of onderhoudsplan, en slechts voor de licenties die onder de dekking vallen van uw abonnement of onderhoudsplan.

     

  • Vereenvoudigd licentiebeheer: Dankzij het Autodesk abonnement of onderhoudsplan blijft uw budgettering voorspelbaar. U weet vooraf hoe veel u jaarlijks zult besteden aan uw gelicenseerde Autodesk software - en kunt ervan zeker zijn dat één vast bedrag per licentie een automatische toegang tot alle upgrades en extensies tijdens de looptijd van uw abonnement zal waarborgen.
     
  • extra Autodesk-account voordelen:  met een Autodesk-account kunt u de toegang van gebruikers tot producten en services, productupdates, verlengingen van abonnementen en cloud-credits beheren.  Via een abonnement of onderhoudplan geniet u van nog meer Cloud-voordelen dan wat Autodesk 360 standaard al te bieden heeft, o.a. meer opslagcapaciteit en toegang tot Autodesk® 360 cloud enabled services zoals bijv. rendering, energieanalyse, ontwerpoptimalisatie, betrouwbare samenwerking en meer...

     

  • extra Cloud Credits:  een Autodesk-account via een abonnement of onderhoudsplan is ook vereist om extra Cloud Credits aan te schaffen. Zo'n Cloud Credits kosten 115€ per 100 Cloud Credits, en vanaf 5000 Credits in één bestelling is daar 5% Autodesk-korting op voorzien ( prijsinfo febr. 2016). U hebt een Autodesk abonnement of een onderhoudplan via C3A, en geinteresseerd om extra Cloud Credits aan te schaffen ? Vraag ernaar bij C3A !

     


Fig.: overzicht van het Autodesk Cloud Credits aanbod.

Het Autodesk Subscription Center -> Autodesk Account

De webpagina van het Subscription Center is met de release 2016 omgebouwd tot de Autodesk Account website:  https://accounts.autodesk.com/ 

Indien u reeds bent aangemeld als Subscription Contract Manager (van voorheen) heeft u uw gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Uw gebruikersnaam is normaliter het e-mail adres dat u heeft gebruikt bij het aanmaken van uw contract. Als Contract Manager heeft u normaal vanwege Autodesk een e-mail met uw login en wachtwoord ontvangen, samen met een persoonlijke toegangs-url.

Indien u niet de Contract Manager bent is het mogelijk om via InfoCenter in het Help menu direct vanuit uw Autodesk product toegang te krijgen tot uw Autodesk-account. Schakel het InfoCenter in als u artikelen en tips direct op uw bureaublad wilt ontvangen. Eventueel heeft u een e-mail uitnodiging van uw Contract Manager (de persoon die in uw bedrijf verantwoordelijk is voor het beheren van de licenties van Autodesk software ) nodig om toegang te krijgen tot uw Autodesk-account.

Er is een hulp-webpagina bij Autodesk beschikbaar als u niet meteen erin slaagt om in te loggen, maar als u niet enkel uw paswoord kwijt bent, maar ook u eigen uw login niet kent (bijv. omdat u die welcome-email van Autodesk kwijt gespeeld bent), neem dan contact op met C3A. Wij kunnen normaal wel achterhalen welk email-adres voor uw account opgegeven werd.


Aanschaf en verlengingsproces

Een Autodesk abonnement kan aangeschaft worden voor één maand, per kwartaal, per jaar of voor meerdere jaren ineens. Een dergelijk huurabonnement biedt de flexibiliteit om kosten te beheren zonder vooraf te investeren in een licentie of een verbintenis op lange termijn aan te gaan. In sommige gevallen kunt u de kosten van een softwarehuurabonnement aan uw klant factureren, waardoor het gemakkelijker wordt om softwarekosten te behandelen als bedrijfskosten in plaats van kapitaaluitgaven. Voor stand-alone licenties zoals AutoCAD LT, Revit LT, AutoCAD Revit LT Suites, de "gewone" full AutoCAD maar ook de AutoCAD Design Suites is deze abonnements-formule vanaf 1 febr. 2016 de énige manier om nog nieuwe of extra licenties aan te schaffen.  Ook de Building Design Suites kunnen als abonnement aangeschaft worden, maar tot aan het bouwverlof, juli 2016, kunnen deze Building Design Suites nog als een permanente licentie met onderhoudsplan aangeschaft worden ... De formule met "permanente licentie + onderhoudsplan" is voor langere termijn financiëel de interessantste, dus ... denk er dus aan VOOR het bouwverlof indien u een extra licentie voor langere termijn nodig hebt.  

Een Autodesk onderhoudsplan loopt normaal per kalenderjaar vanaf de startdatum bij de aankoop van de basissoftware. De kostprijs ervan is ook afgestemd op het product: bij een AutoCAD LT bijv. is dit 220€ op jaarbasis, bij een AutoCAD Revit LT bijv. is dit 280€ op jaarbasis en bij een Building Design Suite Premium (dat zowel alle smaken van AutoCAD, REVIT en 3ds MAX bevat) is dit 1090€ per jaar bij de hernieuwing (1200€ bij de instap met een nieuwe permanante licentie)  (prijsinfo febr. 2016). 

Indien extra licenties in een Autodesk Contract erbij komen, dan wordt meestal een verrekening van het onderhoudsplan voor die extra licenties voorgesteld, zodat alle licenties onder één contract met eenzelfde hernieuwdatum vallen; aldus moet maar één keer per jaar aan de hernieuwing gedacht worden. Vóór afloop van het contract, kunt u kiezen voor een verlenging van uw abonnementen. U kunt echter ook kiezen voor een verlenging voor een termijn van meerdere jaren. Meerjarencontracten komen in aanmerking voor prijsbescherming voor de duur van het contract.

OPGELET: de verlenging moet OP TIJD gebeuren !

Voor de afloop van het contract stuurt C3A een uitnodigingsmail met een concreet voorstel voor de verderzetting van zo’n abonnement of onderhoudsplan. Vanaf 90 dagen voor de vervaldatum van het contract kan de verlenging al geregeld worden, maar als men de vervaldatum overschrijdt zonder bevestiging dat men hernieuwd heeft en de verlenging van het abonnement of onderhoudsplan is niet op tijd bij Autodesk administratief verwerkt, dan bent u (vanaf febr. 2016) onherroepelijk te laat, en is (later) een nieuwe licentie vereist om in de toekomst up-to-date te blijven. Indien u uw onderhoudsplan niet op tijd verlengt, dan zit er daarna niets anders op dan later een nieuwe licentie (via de huur-abonnementsformule) aan te schaffen om up-to-date te blijven.   Prijstechnisch is het dus veel efficiënter van te blijven mee evolueren met het Autodesk onderhoudsplan!


Meer info ?

 

Neem contact op met C3A

  • Voor meer info ivm de Cloud Credits, neem ook eens het artikel "c3a-wijzer/autodesk-360-met-extra-cloud-credits" door in C3A-Wijzer ...

     

  • Opgelet: in de loop der tijd brengt Autodesk alle aanschafmogelijkheden voor nieuwe softwarelicenties over naar de abonnementen-formule. Na 31 januari 2016 kunt u geen nieuwe permanente licenties voor afzonderlijke softwareproducten (zoals AutoCAD LT) meer aanschaffen. De aanschaf van nieuwe eeuwigdurende (=permanente) licenties met onderhoudsplan voor Autodesk Building Design  Suites blijven nog bestaan tot aan het bouwverlof van 2016 (10 juli 2016), en voor langere termijn blijft dit absoluut de (financiëel) meest interessante oplossing ... , maar daarna is voor nieuwe ef extra licenties enkel nog de abonnements-formule voor een maandelijkse, driemaandelijke of jaarlijkse termijn (of meerdere jaren ineens) beschikbaar.

     

  • Neem voor nieuwe of extra Autodesk-licenties via de nieuwe abonnements-formule of via permanente licenties met onderhoudsplan (nu het nog kan, bij de Building Design Suites) contact op met C3A via het contactformulier op de C3A-website of stuur gewoon een email met uw verwachtingen naar info@c3a.be .

     

Hierbij nog enkele verwijzingen naar meer info op de Autodesk websites: