2020
2

C3A Wijzerartikel

Dit artikel verscheen in de C3A wijzer

Smart Models KUL Gent van Live naar Online cursus

juni 2020

Sedert 2011 verzorgt arch. Jos Vandamme als gastdocent jaarlijks een cursusreeks Revit aan KULeuven faculteit architectuur, campus Sint-Lucas Gent. Dit is een onderdeel van het keuzevak “Smart Models” van Kathy Corthals, Lector & onderwijscoördinator bouwtechnieken, waar de master-studenten architectuur (4e en 5e jaars) kunnen op intekenen. Via REVIT wordt kennis gemaakt met de principes van Building Information Modeling: er wordt een intelligent parametrisch model gecreëerd, waar op diverse methoden data uit te genereren valt (meetstaten, bouwfysische gegevens,...). De ondertussen al TIENDE jaargang van deze cursus @ KUL Campus Gent verliep dit academiejaar 2019-2020 helemaal anders dan verwacht ... met halfweg de overstap van de klassikale Live-cursus in het cursuslokaal naar een Online-cursus via Microsoft Teams, wegens de Corona-sage voorjaar 2020.  

De technische vaardigheid om zo’n BIM-model op te bouwen wordt eerst met de groep aangeleerd via de grondig uitgewerkte C3A-cursusoefening (uit de zesdaagse C3A-Revit-cursus met het C3A-gebouw in Revit) waar alle aspecten goed gedocumentariëerd aan bod komen. Maar terzelfdertijd moet elke student ook via een eigen (gekozen / niet zelf ontworpen) project zo’n BIM-model opbouwen, met de specifieke opdracht daar ook alle bouwdata uit te filteren om tot een energieprestatieberekening te komen.

Via dit artikel willen we vooral de reacties én de resultaten van deze master-studenten architectuur van deze cursus illustreren … samen met de vernieuwde aanpak van Live naar Online cursus ...


Beperkte opleiding

Het aantal deelnemers werd tot nu toe telkens beperkt tot 25, zodat nog enige individuele begeleiding mogelijk blijft én dat vooral echt geïnteresseerden hiervoor inschrijven. Deze cursus is ondertussen goed ingeburgerd: het blijkt ieder jaar een strijd om erbij te zijn zodra de inschrijvingen open gezet worden. Uit het totaalpakket van 54 lesuren voor deze “Elective Smart Models” wordt toch méér dan 40 uur besteed aan het aanleren van Revit, dit verspreid over een reeks van 10 à 12 lesdagen, één dag per week van 3x anderhalf uur.  Qua tijd komt dit ongeveer overeen met de c3a-zesdaagse-basiscursus-revit, maar via de sterk gestructureerde aanpak slagen we erin om méér te doen dan in de revit-basiscursus bij C3A, zoals bijv. een cursusdag specifiek gewijd aan de EPB-berekenings-voorbereiding via Revit. We gaan er ook van uit dat deze laatstejaars architectuurstudenten wat sneller door de materie mogen gaan, én dat deze studenten meer oefentijd tussenin kunnen opnemen dan de vele architecten in de praktijk die dergelijke cursus bij C3A volgen.  


Studiemateriaal

Ieder jaar wordt de C3A-cursusoefening voor de c3a-zesdaagse-basiscursus-revit herwerkt, ieder jaar met een nieuwe Revit-release én met de jaarlijks evoluerende C3A-Extensies. En dit komt ook deze Smart Models cursus ten goede, want dezelfde cursusmaterie krijgen ook deze laatstejaars-studenten voorgeschoteld. Dit biedt een degelijke synergie met de praktijk in Vlaanderen, en het is toch niet doenbaar om zo’n uitgebreide cursus zo gedetailleerd en gedocumentariëerd enkel voor deze Smart Models cursusreeks uit te werken en ieder jaar up-to-date te houden. De studenten architectuur krijgen van Autodesk de meest recente Revit-software gratis beschikbaar, en via C3A worden voor deze cursus uiteraard alle C3A-Revit-Extensies (templates, bibliotheken e.d.) beschikbaar gesteld, zodat de studenten een vliegende start kunnen nemen met deze materie. De Vlaamse gelokaliseerde voorbereidingen zorgen ervoor dat eigenlijk alles geprepareerd beschikbaar is om de meetstaten en de bouwfysische gegevens voor de energieprestatie-berekeningen uit het BIM-model te filteren.


Colleges, oefensessies en zelfstudie – met support@c3a.be 

De colleges worden meteen als één grote praktische oefening aangepakt, waarbij week na week een compleet gebouwenmodel steeds gedetailleerd in Revit uitgewerkt wordt. Alle studenten beschikken daarbij over een (eigen) krachtige laptop met de Revit-basissoftware, C3A-Revit-Extensies én alle C3A-Revit-cursusmateriaal.  Aanvullend op de klassikale cursus is oefenen op eigen tempo echt wel noodzakelijk, maar doordat alle studenten ook een eigen project moeten uitwerken komt nog heel wat extra zelfstudie erbij aan bod.

Voor hun eigen project moeten de studenten een bestaand project, waar plannen, doorsneden, gevels, details e.d. al van beschikbaar zijn, volledig als intelligent BIM-model in Revit uitwerken. Zodat ze niet verloren lopen in een nieuw ontwerp én bouwtechnische detailleringen terwijl ze de technische vaardigheid van de software nog moeten leren kennen. Daardoor komt nog heel wat zelfstudie erbij te pas, want bij alle architectuurprojecten komen ze wel een aantal speciale hoeken en kanten tegen …  Maar geen probleem: de studenten kunnen ook beroep doen op support via C3A: via het mailadres support@c3a.be kunnen ze tijdens deze cursusweken ook terecht voor specifiek vragen én antwoorden, zodat ze toch vooruit getrokken worden als ze een of andere probleemsituatie tegenkomen. Dat er dan nog studenten zijn die naast de Revit-opdracht voor de Smart Models cursus er dan ook nog in slagen om in dezelfde periode ook hun eigen ontwerp als eindwerk uitstekend in Revit te modelleren is opmerkelijk !


Nieuwe aanpak in 2020: van Live naar Online cursus. 

De ondertussen al TIENDE jaargang van deze cursus @ KUL Campus Gent verliep dit jaar helemaal anders dan verwacht ... want halfweg deze 12-weekse cursus dit jaar 2020 kwam de Corona LockDown. De 5e cursusdag (van de reeks van 12) ging met de nodige veiligheidsmaatregelen nog door op de beruchte vrijdag de 13e maart, al in een ander en groter cursuslokaal die de anderhalve meter physical disctancing liet respecteren ... maar nog tijdens die vrijdag de 13e kwam de melding dat we de cursus "Live" verder mochten vergeten! Die dag werd in vele hogescholen en universiteiten in Vlaanderen beslist dat voor de rest van het schooljaar 2019-2020 enkel nog Online cursussen mochten doorgaan.

Dan hebben we maar meteen van de nood een deugd gemaakt, en het vervolg van de cursus als een Online cursus met Microsoft Teams verzorgd. Dat was nochtans geen evidentie, want ... Microsoft Teams was @ KUL nog helemaal niet ingeburgerd (de docenten @KUL waren nog met Skype uitgerust, maar bij @Ugent was het advies om dit met Microsoft Teams aan te pakken). Kwam er nog bij dat precies in die week een hacking gebeurde op de mailserver van de studenten@student.kuleuven.be waardoor we die studenten-mailadressen niet aan de C3A-Microsoft Teams hub konden toevoegen. Maar ook dit werd snel opgelost: alle deelnemende KUL-studenten werden met hun privé-mailadres als gast toegevoegd op de C3A-Teams hub ... waar deze cursus met alle cursusmateriaal ook al klaar stond. Vanaf lesdag 7, op 27 maart ... kon de cursus heel interactief verder lopen via Microsoft Teams, met àlle studenten "vanuit hun eigen kot" of gewoon van thuis uit. 

De wens om deze cursus zo goed mogelijk Online te verzorgen, heeft er meteen toe geleid dat met heel wat extra voorbereidingen en experimenten om de interactiviteit te optimaliseren, deze cursus vanaf tweede kwartaal 2020 als een Online cursusreeks over 12 halve dagen bij C3A verzorgd wordt voor ALLE geïnteresseerden. De eerste dergelijke reeks liep van 26 mei tot 3 juli 2020, telkens op halve dagen (dinsdag- en vrijdagvoormiddagen). Er waren al twee zo'n klassikale opleidingen "C3A-zesdaagse basiscursus Revit" op die dinsdagen én vrijdagen voorzien van voor de Corona-lockdown. Maar we hadden ervaren dat een volle dag "Online" cursus toch te veel ineens was: heel lastig om aan het intense tempo dat wij deze cursus verzorgen dit een hele dag vol te houden. De oplossing was dat we i.p.v. zes volle dagen deze cursus uitsplitsen in 12 halve dagen. Toch nog steeds heel intens, want in die voormiddagen wordt heel wat nieuwe cursusmaterie via Teams telkens afgewisseld met chat-sessies (audiogesprek, videogesprek, scherm delen en besturing uitwisselen …), zodat voldoende ruimte is voor allerlei vragen en antwoorden ... die alle cursisten ook terzelfdertijd in detail mee kunnen volgen. 

Om de cursus mee te volgen, is een PC met Internet-connectie + Teams in principe voldoende, maar ... met een microfoon (bijv. via een headset bij een vaste PC) én een webcam (wat beide meestal standaard al voorzien is bij een portable), kunnen de cursisten tijdens de cursus ook beter interactief deelnemen aan online gesprekken. Zonder webcam lukt dat ook, maar we zien graag tegen wie we spreken :-). Best om Teams via de Windows-App te gebruiken, en niet via “deelnemen op het web” via een Internet-browser. Om tussenin de cursusmomenten zelf te kunnen oefenen, is uiteraard ook Revit (LT of Full, met of zonder licentie - kan ook in Trial mode, versie 2019, 2020 of de nieuwste 2021) vereist. Gelukkig is deze Revit software integraal gratis voor studenten beschikbaar via Autodesk.

Tijdens de uiteenzetting voor alle deelnemers ineens is het de bedoeling dat iedereen zo goed mogelijk kijkt en luistert naar de uiteenzetting en dit NIET terzelfdertijd ook zelf mee uitvoert op de eigen PC. Belangrijk tijdens die momenten is vooral dat alle cursisten begrijpen wat allemaal aan bod komt én een overzicht van de werkmethodiek memoriseren. Dit werkt eigenlijk veel efficiënter dan dat de cursisten op bijv. een tweede scherm alle bewerkingen meteen mee "na-apen": met een goed inzicht in de werkmethodiek én zicht op het resultaat de cursusoefeningen stap-voor-stap helemaal zelf uitvoeren zorgt ervoor dat de cursisten veel beter begrijpen én vooral onthouden hoe een en ander best aangepakt wordt. Met het video-systeem in het C3A-cursuslokaal doen we dat Live ook al vele jaren zo: daar zijn alle werkposten gekoppeld in een video-netwerk ... zodat alle cursisten tijdens uiteenzettingen met nieuwe cursusmaterie op het scherm voor zich kunnen en moeten meevolgen, want we schakelen dan steeds het scherm (FullHD) van de master-PC over op de schermen van alle cursisten die aldus tijdens de uiteenzettingen niets anders kunnen dan kijken en meevolgen. Dat dit met zo'n grafische applicaties even snel en goed via Teams voor zelfs +100 deelnemers ineens kan meegevolgd worden "elk vanuit zijn eigen kot" is eigenlijk al ongelooflijk (alhoewel een te trage Wifi bij sommigen wel eens voor vertraging kan zorgen) ... maar Online hebben we natuurlijk geen controle ofdat de cursisten tijdens die sessies wel aandachtig meevolgen (en niet met andere dingen op hun PC bezig zijn). 

Tussendoor de cursusuitleg kunnen vragen “klaargezet” worden via de VergaderChat-functie van Teams ... om dan nà die cursusmaterie via Chat (audiogesprek, videogesprek, scherm delen en besturing uitwisselen …)  vragen en antwoorden te behandelen. Afspraak is dat tijdens de cursus-momenten de microfoons en de camera’s gedempt en uitgeschakeld worden, maar als iemand van de cursisten het woord wil nemen (en niet allen tegelijk) moet uiteraard de microfoon aangezet worden én zo mogelijk (indien beschikbaar) ook de camera aangezet worden. We spreken af dat er maximum 4 sprekers tegelijk aan bod en in beeld komen, waar Teams uitstekend voor voorzien is. 

Van bij de start werd gemeld dat we ervan uitgingen dat iedere cursist aanvullend op die cursusmomenten de tijd en energie kan opbrengen om de cursus-oefening ook zelf stap-voor-stap uit te voeren. Met het uitstekende en uitgebreide cursusmateriaal (cursusboek van 460 pag. waarin gedetailleerd alle oefeningen uitgelegd worden, met alle tussenstappen in Revit-formaat erbij beschikbaar én nu ook aangevuld met video-fragmenten om dit achteraf heel goed te kunnen reconstrueren), kan dit eigenlijk niet meer mislukken ... als de cursisten er de tijd willen voor nemen.

In de best denkbare situatie slaagt de cursist erin diezelfde/gelijkaardige bewerkingen ook uit te voeren met een eigen project. Bij deze Smart Models cursus @ KUL is dat ook de opdracht: iedere student moet een eigen project uitwerken, t.e.m. een EPB of energieprestatieberekening (voorbereiding). Tijdens de cursusreeks kunnen alle deelnemers ook beroep doen op de C3Assistentie via vragen naar support@c3a.be. Goed geformuleerde vragen via email vormen meestal al een deel van de oplossing. Vragen worden daarbij best begeleid via duidelijke printscreens of (nog beter, indien de vraag beter kan of moet verduidelijkt worden) via het toesturen van de Revit-file waar de probleemstelling zich voor doet. Omvangrijke files zoals zo'n Revit-projecten kunnen best NIET via attachment in een email, maar Microsoft Teams heeft zelf een portaalsite-faciliteit om daar zo'n (ook heel omvangrijke bestanden) te kunnen uploaden en delen met anderen, maar tools zoals bijv. WeTransfer kunnen uiteraard ook. Ook de studenten @KUL hebben daar intens gebruik van gemaakt !


Reacties

De reacties van de studenten op deze cursus zijn alvast uiterst positief. Na de eerste dergelijke cursus in 2011 werd al via een evaluatie onder de studenten gepolst naar hun reactie ( via deze link kan je de beknopte presentatie van 2011, zoals die al voorheen eens op deze website gepubliceerd werd, nog inkijken), en via DEZE LINK kan je de Evaluaties van deze cursusreeks van academiejaar 2015-2016 nog inkijken.   Na afloop van deze cursus dit voorjaar, vooral ook na de ervaring van de overstap van Live naar Online cursus, hebben we nog eens grondig gepolst naar hun ervaringen.  Via onderstaande tabel zie je een overzicht van de reacties van dit jaar, met hun beoordeling op specifieke aspecten én een aantal algemene opmerkingen.

KLIK HIER of op bovenstaande figuur om deze evaluaties in PDF beter leesbaar op uw scherm te krijgen. Best wat inzoomen op deze PDF om de opmerkingen in detail te kunnen lezen !

Enkele frappante reacties:

  • De studenten geven als quotatie voor de toegepaste software Revit en de bijhorende C3A-Extensies en Cursusmateriaal meer Uitstekend dan Goed aan, maar de meeste vinden (heel terecht) dat deze cursus zeker VROEGER, in de Bachelor-jaren, zou moeten gegeven worden. En dat eigenlijk àlle architectuurstudenten zo’n opleiding zouden moeten krijgen …
  • Er zijn ook wel leuke reacties bij, zoals “Veruit het beste programma voor architectuur. Ondertussen heb ik al veel reclame gemaakt ... ”, “Geweldige cursus en geweldig programma. Ik gebruik vanaf nu niets anders meer. ” “Vooral door zelf een project uit te werken in de tussentijd tijdens de cursusreeks leer je veel bij.”  "Het programma kan je ontwerp een realiteitszin geven die ik vaak zocht in mijn ontwerpen. “Ik heb dit keuzevak al aan mijn vriendin aangeraden voor volgend jaar …” . "ik zou deze op een of andere manier verplichten voor ALLE studenten.". 
  • Live cursus en Online les hebben voor en nadelen ...  Microsoft Teams was hier ideaal voor en ook de cursus was daarin weer zeer duidelijk en gestructureerd weergegeven.
  • Live is het gemakkelijker om geconcentreerd te blijven en is er meer interactie. Maar de Online lessen waren een goed alternatief, maar Live heeft de voorkeur.
  • ALLE CURSISTEN  zouden deze cursus aanraden aan de  medestudenten …
  • ALLE CURSISTEN  hebben interesse om deze software in de latere praktijk te gebruiken …


Enkele resultaten als voorbeeld

Om de resultaten te illustreren, hierbij enkele projecten zoals door deze studenten uitgewerkt zijn als hun eerste eigen project in Revit. De opdracht was heel duidelijk om niet een nieuw ontwerp in Revit uit te werken, maar een bestaand reeds gerealiseerd project als eerste keer in Revit uit te werken, waarvan het ontwerp én de technische uitwerking al gekend is en waar liefst al plannen e.d. van bestaan. Kwestie van tijdens de eerste ervaring met Revit de ontwerp-problematiek te vermijden, om niet alle problemen van de wereld ineens te moeten oplossen. Zodat ze niet verloren lopen in een nieuw ontwerp én bouwtechnische detailleringen terwijl ze de technische vaardigheid van de software nog moeten leren kennen. Met de bedoeling dat nà wat Revit-knowhow dit kan toegepast worden met hun eigen ontwerpen. Heel wat studenten werken dan ook als eerste oefening hun eigen (thuis-) woning uit. KLIK op de figuren om deze groter op het scherm te krijgen en via onderstaande links kan je ook een meer gedetailleerde PDF downloaden met het resultaat per student.

Ro Co  @student.kuleuven.be

 KLIK HIER voor deze realisatie van Ro Co in PDF-formaat.


Br Dg

KLIK HIER voor deze realisatie van BrDg in PDF-formaat.

Tuur Demaegdt

KLIK HIER voor deze realisatie van Tuur Demaegdt in PDF-formaat.

Fi De

KLIK HIER voor deze realisatie van Fi De in PDF-formaat.

Arne Hamal

KLIK HIER voor deze realisatie van Arne Hamal in PDF-formaat.

Pieter-Jan Monserez

KLIK HIER voor deze realisatie van Pieter-Jan Monserez in PDF-formaat.

Matthieu Van Den Durpel

KLIK HIER voor deze realisatie van Matthieu Van Den Durpel in PDF-formaat.




Hieronder nog drie projecten uitgewerkt door studenten tijdens deze cursusreeks in de jaargang 2015-2016: KLIK op de figuren om deze groter op het scherm te krijgen en via onderstaande links kan je ook een A2-formaat PDF downloaden met het resultaat per student.

Augustus Ewoud

KLIK HIER voor deze realisatie van Augustus Ewoud in A2-PDF-formaat.


Roelens Sylvia

KLIK HIER voor deze realisatie van Roelens Sylvia in A2-PDF-formaat.


Cosyns Sylvie

KLIK HIER voor deze realisatie van Cosyns Sylvie in A2-PDF-formaat.


Op de laatste pagina van deze PDF’s zie je ook de voorbereiding voor de EPB-energieprestatie-berekening, volgens een werkmethodiek conform de huidige Vlaamse EnergiePrestatie regelgeving van VEA; Zie dit C3A-Wijzer artikel van april 2012 voor meer uitleg :

c3a-wijzer/bim-bouwdata-extractie-ook-voor-epb 

Moesten allen die de c3a-zesdaagse-basiscursus-revit bij C3A volgen de tijd nemen om tegen het einde van de cursus ook zelf een eigen project zo gedetailleerd uit te werken … maar deze studenten illustreren toch wat mogelijk is: knap van hen om na zo'n kennismakings-cursus Revit als eerste project meteen zo'n resultaten neer te zetten  !


C3A is ook Autodesk Authorised Academic Partner.

Het wereldwijde Autodesk Authorised Academic Partner netwerk van specialisten helpt scholen, hogescholen en universiteiten bij het vormgeven van hun lesprogramma. Door het integreren van de Autodesk software in het lesmateriaal en projecten, worden de vaardigheden van studenten sterk ondersteund. De doelstelling is om studenten niet enkel te helpen bij hun opleiding maar te helpen slagen in hun loopbaan. De studenten die deze complete cursus meegevolgd hebben én een evaluatieformulier ingevuld hebben op het einde, ontvangen ook een officiëel Autodesk Certifiaat via C3A als Autodesk Authorised Academic Partner.  Daar kunnen ze bij het zoeken naar een job na de studies alvast mee uitpakken.

Belangrijk verschil met de Revit-cursus bij C3A is dat deze cursus aan de KULeuven faculteit architectuur, campus Sint-Lucas Gent, aldus GRATIS is voor deze elective master-architectuur studenten. Dit vormt meteen een uitstekend voorbereiding op de stage en hun latere praktijk. Aldus ook heel nuttig als "C3A-service" voor C3A-Userclubleden die deze studenten met Revit-voorkennis als stagiair binnenkrijgen. Voor sommige bureaus een gelegenheid om er gebruik van te maken om zelf ook via Revit met BIM van start te gaan !