2013
1

C3A Wijzerartikel

Dit artikel verscheen in de C3A wijzer

Microsoft Office 2013 en Office 365

maart 2013

Microsoft Office 2013, de opvolger van Office 2010, is productiviteitssoftware (inclusief Word, Excel, PowerPoint en Outlook) die wordt geïnstalleerd op uw desktop- of laptopcomputer, Microsoft Office 365 bevat cloudversies van deze vertrouwde software, en biedt vrijwel overal vanaf vrijwel ieder apparaat toegang tot e-mail, documenten, contactpersonen en agenda's.

De combinatie van Office 2013 en Office 365 in de nieuwe Microsoft abonnementsformule, samen met de C3Admin-Extensies en Services is ondertussen dè aangewezen oplossing voor de meeste bouwprofessionals ! Om dit te verduidelijken verzorgt C3A op woensdag 10 april enkele workshop waar ook beknopt de nieuwe krachtlijnen van Windows 8 Pro aan bod komen.

 

Nieuw in Office 2013

De nieuwe Office (eigenlijk al de versie 15) is moderner, intuïtiever en gestroomlijnder geworden, beschikbaar in een 32 bits- en 64 bits-versie. Hij is ook geoptimaliseerd voor touch om ideaal samen te werken met Windows 8. Toch werkt hij even volledig op Windows 7. Office 2013 bevat een licht vernieuwde interface, de interface is gebaseerd op Modern UI, de gebruikersinterface geïntroduceerd met de Windows Phone en Windows 8. Het houdt echter ook vast aan de ondertussen vertrouwde Ribbon-interface geïntroduceerd in Office 2007. De visuele stijl is meer gestroomlijnd en gebruiksvriendelijker voor wie op een aanraakscherm met een stylus of met zijn vingers wil werken. De algemene Office-ervaring is vernieuwd met een nieuw logo, snellere laadtijden en een landing page uitgebreid met gebruiksvriendelijke thema's en sjablonen.

Met Word 2013 kan u nu ook PDF-bestanden openen net als elke andere Word-document. In zo’n PDF kunt u de tekst, alinea's, lijsten en tabellen op dezelfde manier bewerken als in de bekende Word-documenten.. De nieuwe Leesmodus is handig en overzichtelijk en werkt uitstekend op tablets.  Dubbeltik met uw vinger of dubbelklik met de muis om in te zoomen, zodat tabellen, grafieken en afbeeldingen in het document het hele scherm vullen. U kunt de informatie goed bekijken en wanneer u klaar bent, tikt of klikt u buiten het object om uit te zoomen en verder te lezen. U kunt een document opnieuw openen en verder lezen waar u was gebleven. De laatste positie wordt onthouden, ook al opent u een onlinedocument op een andere computer.

Het eerste wat opvalt als u Excel 2013 opent is de nieuwe interface, maar er zijn toch ook heel wat nieuwe functies. In de functie Snel Aanvullen herkent het programma patronen en zorgt voor automatische aanvulling van celgegevens zonder gebruik van macro’s. Aanbevolen grafieken biedt de best mogelijk grafiek aan op basis van de gebruikte gegevens. In Powerview worden gegevens, diagrammen en grafieken gecombineerd tot één duidelijk en levendig scherm.  In Excel 2013 heeft elke werkmap een eigen venster, zodat u gemakkelijker met twee werkmappen tegelijk kunt werken. Dit maakt het leven ook eenvoudiger wanneer u gebruik maakt van twee beeldschermen.  Maar dit heeft wel voor gevolg dat een aangepaste versie van de C3Admin-tools , specifiek voor deze release 2013, nodig is !  Het is ook gemakkelijker geworden om uw werkmappen te delen met andere personen. Het maakt niet uit welk apparaat ze gebruiken of op welke locatie ze zich bevinden, iedereen heeft toegang tot de meest recente versie van een werkmap, en u kunt zelfs tegelijkertijd een spreadsheet samen bewerken.

Ook Microsoft PowerPoint 2013 ziet er strakker uit, en is nu beter geschikt voor gebruik op tablets en telefoons zodat u gemakkelijk in presentaties kunt vegen en tikken. PowerPoint bevat ook meer sjablonen en overgangseffecten.

Microsoft Outlook 2013 bevat wellicht de meest uitgesproken veranderingen, aanvullend op de Modern UI-interface die o.a. een nieuwe visualisatie voor geplande taken biedt.  Ook voor dit onderdeel is het meest opmerkelijke wellicht de integratie met de web-versie van Outlook.com : zodat Outlook ook onderweg ( op Windows Phone maar ook iPhone, Android en andere portable machientjes) overal uw emails kan synchroniseren en beschikbaar maken.

 

Licentietechniek: voortaan een abonnement ?

Een Office 2013 kan je nog steeds kopen in een doos, die je dan kan installeren op één PC en die op die éne PC moet blijven …  tot het einde van die PC (net als de OEM-versies van Windows-besturingssytemen). In communicatieberichten valt echter ook te lezen dat het mogelijk is om Office 2013 opnieuw te installeren wanneer de computer crasht tijdens de garantieperiode en vervangen wordt door een nieuwe pc. De klant moet dan wel contact opnemen met de Microsoft-helpdesk om dezelfde Office 2013 op de nieuwe pc te mogen installeren. 

De beste manier om van die éne-PC-attached licentie af te wijken is een abonnement nemen voor Office 365 samen met Office 2013: daarmee kan je Office 2013 voor dezelfde gebruiker installeren op verschillende pc’s (bijv. op de vaste PC op ’t buro én op de portable) én heb je meteen ook de volledige Microsoft Cloud-oplossing via Office 365.

Samenvatting: Microsoft wil liefst dat je een abonnement neemt op het totale Office-pakket. Je software blijft wel niet eeuwig geldig, maar je krijgt heel wat meer voor een mindere kost dan vroeger !

 

Microsoft Office 365

Microsoft Office 365 biedt de kracht van cloud computing voor bedrijven van alle grootten, bespaart tijd en geld, en maakt kostbare resources beschikbaar. Microsoft Office 365 bevat cloudversies van onze meest vertrouwde software voor e-mail, communicatie en samenwerking, zoals Exchange Online, SharePoint Online en Lync Online, in combinatie met onze bekende Office 2013 desktop suite.  Microsoft Office 365 biedt vrijwel overal toegang tot e-mail, documenten, contactpersonen en agenda's. Office 365 combineert cloud services met de productiviteitsmiddelen van onze full Office.

Op 27 februari 2013 lanceerde Microsoft de nieuwe Office 365 cloudservice voor bedrijven nadat de lancering van de permanente licentie begin december plaatsvond en in januari de de consumentenversie van de nieuwe Office werd voorgesteld. Bedrijven kunnen die versie kiezen die het best aan hun noden beantwoordt: Office 365 Small Business Premium, Midsize Business of Enterprise & Government.

 

Combinatie Office 2013 en Office 365

Office 2013 is productiviteitssoftware (inclusief Word, Excel, PowerPoint en Outlook) die wordt geïnstalleerd op uw desktop- of laptopcomputer, Office 365 darentegen is een abonnementsservice waarmee u online toegang krijgt tot e-mail, gedeelde agenda's, de mogelijkheid om online documenten te maken en te bewerken, chatten, webvergaderingen, een openbare website voor uw bedrijf en interne team sites. En dat allemaal overal toegankelijk vanaf vrijwel ieder apparaat. Office 365 is ook compatibel met Office 2007/2010 en bepaalde abonnementen van Office 365 worden geleverd met samen met de Full Office gebruikslicenties.

De manier waarop bedrijven werken is grondig gewijzigd en mobieler geworden. Daarom is er behoefte aan betaalbare technologie waarmee medewerkers vanuit elke locatie kunnen werken, met elkaar virtueel samenwerken en steeds de benodigde gegevens kunnen opvragen en bewerken. De nieuwe Office 365 biedt al die mogelijkheden. Met Office 365 kunnen gebruikers werken vanop eender welke locatie. Samenwerkingsmogelijkheden zijn geïntegreerd via Lync, SharePoint, Exchange en Office 365 Pro Plus . Daarbovenop werd de nieuwe Office geoptimaliseerd voor touch, zodat het prima werkt op Windows 8 tablets en zijn moderne interface. Even goed en efficiënt is het werken met Windows 7 via klavier en muis.

Office 365 Pro Plus bevat de gekende toepassingen zoals Word, Excel, PowerPoint, Outlook en OneNote in een web-versie. Daarbuiten behoren Access, Project en Visio ook tot de mogelijkheden. Al deze pakketten hebben nieuwe functionaliteiten gekregen waardoor werken nog efficiënter is geworden, en samenwerken eenvoudiger en effectiever gaat. De nieuwe Office 365 maakt volledig gebruik van alle mogelijkheden die de cloud te bieden heeft. Wanneer de gebruiker zich aanmeldt bij Office worden de persoonlijke instellingen opgehaald en staan alle documenten ter beschikking die waren opgeslagen op SkyDrive Pro en SharePoint online. Office 365 slaat alle documenten standaard op deze cloud-opslag op, zodat niets nog verloren kan gaan. Van daaruit zijn alle documenten, werkmappen of presentaties gemakkelijk te delen met anderen, zodat er snel en efficiënt kan samengewerkt worden.  Teampostvakken combineren de kracht van Outlook, Exchange en SharePoint en maken het mogelijk om één map, agenda of takenlijst te maken die alle teamleden samen kunnen gebruiken. Even goed kunnen documenten echter nog steeds op de traditionele stockageplaatsen opgeslagen worden zoals bv lokale bestanden.

Lync vervolledigt het samenwerkingsmodel door communicatiemogelijkheden via chat, telefonie of HD videoconferencing. Deelnemers kunnen Word-, Excel- of PowerPoint-documenten in het werkblad met elkaar delen en zo in real-time samenwerken aan hetzelfde document. Samenwerking van teamleden aan een document of een opdracht gaat overigens ook in OneNote, dat uitgegroeid is van een elektronisch schrift, tot een volwaardig multifunctionele werktoepassing. Tekst, grafieken of presentaties worden naadloos overgebracht vanuit andere Officetoepassingen. Via de geïntegreerde camera en microfoon kunnen beeld en geluidsfragmenten met notities samengevoegd worden om op die manier tot een overzichtelijk geheel te komen dat gedeeld kan worden met andere medewerkers. Alles wordt uiteraard automatisch opgeslagen in de cloud voor later gebruik.

Al die Office-programma’s slaan standaard hun inhoud op in Microsoft SkyDrive Pro of SharePoint online. SkyDrive Pro is de professionele opslagruimte in Office 365. Dit is de plaats waar de gebruiker vanuit al zijn toestellen – tablets, smartphones, PCs of Mac’s- zijn bestanden kan openen en eraan werken. Van hieruit is samenwerking mogelijk met andere collega’s of teamleden om samen aan een project te werken. SkyDrive Pro synchroniseert de documenten ook automatisch naar de PC zodat er ook offline kan gewerkt worden.

Op basis van Sharepoint Online kan een teamsite en projectportaalsites opgezet worden om samen met anderen projecten te beheren. Via zo’n teamsite wordt eigenlijk een centrale plek op het web gecreëerd voor toegang tot documenten en zakelijke informatie vanaf vrijwel alle locaties, en je kan zelf bepalen wie toegang krijgt tot de online documenten.

Windows 8: Everything At Once - Lenka - the Windows 8 promovideo

 

C3A-Workshops op woensdag 10 april, zowel namiddag als avondsessie

Exclusief voor C3A-Userclubleden verzorgt C3A op woensdag 10 april, zowel 's namiddags als 's avonds, enkele workshops om de nieuwe mogelijkheden met deze nieuwe Microsoft Cloud oplossing te verduidelijken.

  • Windows 8 Proook ons operating system is aan het evolueren ...
    een beknopt overzicht van enkele aandachtspunten
  • Office 2013voor Office 2013 is absoluut de vernieuwde C3Admin-Extensies voor Office 2013 erbij nodig,
    o.a. wegens enkele heel specifieke aanpassingen aan Excel 2013
  • Office 365deze Microsoft Cloud oplossing, gecombineerd met de Full Office 2013, belooft een nieuwe ervaring te worden!

Voor het gebruik van de recentste C3Admin-Extensies voor bestek + meetstaat en projectbeheer is minstens een Microsoft Office 2007/2010 of beter nog een Microsoft Office 2013 for Windows vereist. De MACos-versie van Office is hier niet voor geschikt wegens het gemis aan de programmatuur-faciliteiten in de MAC-versie. Maar specifiek voor de nieuwe Office 2013 is ook de nieuwe C3Admin versie 2013 vereist - beschikbaar vanaf deze workshops op 10 april via C3A.net

C3A kan voor C3A-Userclubleden zo’n abonnement op Office 365 verzorgen, en dan eigenlijk best een abonnement op deze Microsoft Cloud-oplossing samen met het abonnement op de desktop-versie van Office 2013 (voor max. 5 apparaten per gebruiker). Aanvullend op de standaard Microsoft-faciliteiten heeft C3A ook de C3Admin-Extensies voor bouwprofessionals voor deze Office-software beschikbaar, met specifieke aanvullingen voor de nieuwe Cloud-invulling.

Interesse hiervoor ? Zie het luik Opleidingen -> Workshops, de C3A-Workshops Windows 8, Office 2013 en Office365. Daar kan u zich meteen ook aanmelden voor deze workshops (zolang nog plaats beschikbaar is). Kan u er op 10 april niet bij zijn ? Bij teveel aanmeldingen herhalen we dit later graag nog eens ... laat zeker uw interesse weten !