2017
1

C3A Wijzerartikel

Dit artikel verscheen in de C3A wijzer

V-Ray 3 for Revit

maart 2017

Velen beschouwen V-Ray dé standaard voor architectural ontwerp-visualisaties. De ontwikkelaars van V-Ray (Chaos Group) hebben zopas V-Ray 3 for SketchUp PRO (zie dit artikel in C3A-Wijzer) vrijgegeven, en er is ondertussen ook een V-Ray 3 for Revit beschikbaar: vrij eenvoudig aan te sturen rendering geïntegreerd in SketchUp PRO of Revit, goed bruikbaar zonder render-specialist te moeten zijn, maar met de beste kwaliteit !

Voor Architectuur Design Visualisaties specialisten hoeft V-Ray al lang geen introductie meer. De krachtige, snelle ray trace rendering software met de beste render-kwaliteit is een favoriet bij de Architectectuur Visualisatie gemeenschap. Chaos Group, de ontwikkelaar, gaat er prat op dat 92 van de top 100 architectenbureaus in de wereld elke dag Renders maken met V-Ray. V-Ray is beschikbaar als StandAlone Renderer, maar wordt al lang meestal gebruikt als een plug-in voor 3ds Max en SketchUp PRO. Het is aanvankelijk ontworpen voor 3ds MAX Render Experts, met honderden verschillende instellingen die er samen kunnen voor zorgen om dat perfect beeld te leveren. Maar nu zijn de ontwikkelaars gericht op een heel ander type gebruiker met de nieuwe V-Ray plug-in voor Revit. V-Ray for Revit is compleet opnieuw ontworpen om zo eenvoudig mogelijk te zijn in gebruik, maar toch biedt het de gebruikers ook nog toegang tot enkele meer geavanceerde controles.


PlugIn voor Revit

V-Ray voor Revit werkt als een AddIn rechtstreeks in Revit (versie 2015, 2016 of 2017), zodat geen export of import van uw gebouwenmodellen naar andere software nodig is. Het heeft een eigen lint in de Revit UI, met eenvoudige bediening voor kwaliteit, verlichting, belichting en resolutie. Zodra de Render-toets ingedrukt wordt, verschijnt de V-Ray framebuffer (het rendering venster) en het beeld verfijnt tot het klaar is.

Om een scène te renderen, kiest u gewoon een camera uitzicht vanaf een pulldown lijst. Niet-camera zichten , orthografische of isometrische views kunnen worden gerenderd vanuit hun eigen viewport. Scènes kunnen worden verlicht via een aantal manieren - door de zon (met de locatie, datum en tijd conform de Revit settings), via kunstlicht en “Dome”-lichtkoepels (met optioneel HDR omgevingsbeeld). De Camera belichting kan ook eenvoudig worden aangepast op basis van 15 vooraf gedefinieerde instellingen voor interieur en exterieur omgevingen. Deze variëren van 'goed verlichte en 'kantooromgeving' naar 'nacht'. Bij sommige van de langere belichtingen, is een beetje experimenteren nodig is om de beste resultaten te krijgen.

Zodra de rendertoets ingedrukt wordt, verschijnt de V-Ray framebuffer als een apart rendering-venster.

Zelfs als de render al gestart is, is het nog steeds mogelijk de afbeelding te fine-tunen. De software biedt eenvoudige schuifregelaars voor het aanpassen van belichting, contrast, tint / verzadiging en kleurbalans in real time. Deze kunnen tijdens of na het maken worden toegepast. Er zijn twee rendering engines ingebouwd in de software. V-Ray, de standaard productie engine, levert de beste kwaliteit van de resultaten, terwijl V-Ray RT, een zogeheten real time engine, zeer nuttig is voor het afstellen van de instellingen voordat een meer tijdrovende definitieve render gemaakt wordt. De productie engine loopt uitsluitend op centrale verwerkingseenheden (CPU's), maar de berekeningen voor de Real-Time render engine kunnen ook op grafische verwerkingseenheid (GPU’s van de grafische kaart). Chaos Group ondersteunt momenteel Nvidia GPU's door middel van CUDA, en het is de bedoeling daar ook OpenGL aan toe te voegen zodat quasi alle grafische kaarten kunnen ondersteund worden.

Het belangrijkste voordeel van V-Ray RT is dat je real-time veranderingen in de scène kan maken, zonder de rendering opnieuw te moeten maken. Dit is geweldig als je wilt spelen met verlichting en belichtingsinstellingen of verschillende materialen in het resultaat wil verkennen. Als er wijzigingen worden aangebracht, wordt de afbeelding automatisch opnieuw gemaakt in het V-Ray framebuffer. De snelheid waarmee dit gebeurt is afhankelijk van uw hardware: als dit een belangrijk onderdeel van uw workflow wordt, dan moet u overwegen te investeren in krachtiger GPU of grafische kaart. V-Ray RT kan wel worden gebruikt als een productie-renderer, maar voor de beste resultaten met minder beeldruis raadt Chaos Group het gebruik aan van de standaard V-Ray-motor, die goed schalen met multi-core CPU’s en network-rendering. Daarbij zijn vijf kwaliteits-voorinstellingen beschikbaar. Meer ervaren gebruikers kunnen nog scherptediepte wijzigen (een functie die algemeen niet beschikbaar in ingebouwde renderers zoals bij de standaard Autodesk Raytracer). Dat biedt controle over de camera-instellingen, zoals focus afstand, ISO, F-getal en de sluitersnelheid, en is ideaal voor het produceren van meer gestileerde output. Andere geavanceerde functies omvatten “fog” of mist dat kan worden gebruikt om het effect van een lichtbundel door een raam weer te geven, of een omgevingsperspectief die mist produceert in de verte.


Materialen

Bij het ontwikkelen van V-Ray for Revit was het de bedoeling dat het rendering proces non-destructief voor de BIM workflow zou zijn. Dit betekende direct werken binnen Revit zonder dat de gebruikers de materiaal definities binnen het Revit model moeten veranderen naar speciale Render-materialen (wat bij de meeste render-processen is, omdat de standaard materialen geen goede renders produceren). Standaard, als je de V-Ray Render in Revit activeert, converteert de software automatisch alle Revit materialen naar V-Ray materialen - een proces dat slechts een paar seconden duurt. De ontwikkelaars hebben de standaard Revit materialen gemapt naar de beter renderbare V-Ray materialen in de best mogelijke manier, maar desgewenst kan de gebruiker die mapping qua grootte en rotatie nog bijsturen. Als de gebruiker de materialen nog wil veranderen, gewoon om een beter effect te bekomen, dan kan elk Revit materiaal nog worden toegewezen aan elk V-Ray materiaal, textuur of kleur. In een paar clicks kunnen alle dekkende en transparante materialen worden overschreven met schematische materialen voor een snelle conceptuele presentatie.

fig.: Render met gewone materials

fig.: Render met schematische materials


Swarm

Distributed rendering met V-Ray for Revit (netwerk-rendering of renderen op meerdere werkposten tegelijk) komt met een nieuwe gedistribueerde rendering-technologie genaamd Swarm, heel eenvoudig in gebruik. Swarm werkt met toegekende rendernodes, maar dit is zo ontworpen dat kleine werkgroepen de beschikbare rekenkracht via genetwerkte werkstations eenvoudig kunnen delen. Dit werkt momenteel met CPU's en GPU’s CUDA. De software draait als een service op de achtergrond op elke machine, en monitort CPU en GPU-gebruik in real time. Als een machine enige extra capaciteit heeft, dan wordt dit ter beschikking gesteld van Swarm. Als een gebruiker bijv. koffiepauze houdt, dan wordt alle rekenkracht van zijn machine automatisch beschikbaar gesteld. Omgekeerd, als een gebruiker toch de volledige controle wil behouden over zijn of haar machine, dan kan deze uit de render-pool worden verwijderd.

Swarm maakt geen gebruik van een render-queue, renderjobs worden verwerkt op een “first come, first served” basis. Elke gebruiker kan echter de prioriteit van zijn eigen werk bedienen met een slider dat het percentage van de beschikbare rekenkracht die hij of zij zou willen gebruiken aangeeft. Uiteraard, om dit werkbaar te maken, moet er een goede communicatie zijn binnen het team, anders iedereen zet het gewoon op 100%. Elke Swarm machine heeft een V-Ray Render Node licentie nodig, ongeacht hoeveel CPU-cores en GPU’s die heeft. Bij een V-Ray for Revit licentie is steeds één extra Render Node licentie erbij inbegrepen, extra Render Node licenties kunnen apart erbij aangekocht worden in pakketjes van 5. Deze “Swarm technology” is ondertussen ook zo beschikbaar voor V-Ray 3 for SketchUp PRO en 3ds MAX. Ter info: dit artikel BOXX Review in AECmagazine van sept. 2016 verduidelijkt de impakt van extra Render Nodes bij deze V-Ray for Revit !

 


V-Ray 3 for Revit in aktie

Bekijk deze V-Ray for Revit Introductie via de Youtube movie hierboven, of deze V-Ray for Revit in aktie hieronder :


Besluit

Chaos Group heeft met V-Ray for Revit haar specialistische Render technologie toegankelijk gemaakt voor gebruik door Revit-modelleurs die echt geen render-specialist hoeven te zijn om degelijke presentaties af te leveren. In plaats van het renderen te herleiden tot een eenvoudige drukknop binnen Revit (denk aan de theepot waarmee de Autodesk Raytrace Renderen in Revit geactiveerd wordt), kunnen architecten kunnen nog steeds onder de motorkap voor meer controle, indien ze dit willen. Dit is meteen ook waarop deze V-Ray software zich onderscheidt van de standaard Autodesk Raytracer die ingebouwd zit in de Full Revit.

Mits een beetje experimenteren, is het mogelijk om vrij eenvoudig een aantal goede en leuke effecten te bekomen. Dit verhoogt niet alleen de impact op het architectonisch ontwerp, maar vermindert ook de afhankelijkheid van render-specialisten. Maar er is een groter plaatje hier. Met een gelijkaardige V-Ray Render-plugin zowel beschikbaar voor SketchUp, Revit en 3ds Max, kunnen architectenbureaus profiteren van deze render-kennis van concept tot ontwerp, tot en met de beste visualisaties voor de marketing van het project.

 

Voor meer info ivm deze software, en een hele reeks voorbeelden: zie https://www.chaosgroup.com/vray/revit


Geinteresseerd in de aankoop van deze V-Ray for Revit ?
Daar kan C3A, als Authorised V-Ray reseller u bij helpen. Naast een "perpetual license" is ook een Subscription of Huurabonnement-formule mogelijk:

De huidige V-Ray 3 for Revit kost slechts (listprijs excl. BTW, dd. mrt 2017, onder voorbehoud van wijzigingen):

  • V-Ray 3 for Revit:  € 500,- (inclusief 1 extra Render Node)
  • V-Ray 3 Workstation for Revit:  € 1250,- (inclusief 6 extra Render Node)
  • V-Ray 3 for Revit extra Render Nodes 5 à 9 :  € 200,- / node

 

  • V-Ray 3 for Revit kan ZONDER zo'n USB-dongel, via ONLINE Licensing. Deze online-licensing vereist een stabiele internet-connectie, maar het is mogelijk om een licentie te ontlenen en offline te gebruiken voor een beperkte periode van max. 14 dagen.

 

  • Longterm Rental (Subscr.) V-Ray 3 for Revit:  € 250,- Subscr/Year (inclusief 1 extra Render Node)
  • Longterm Rental (Subscr.) V-Ray 3 Workstation for Revit:  € 910,- Subscr/Year (inclusief 6 extra Render Node)

C3A verzorgt daarbij nog heel wat extra's, zoals bibliotheken én de C3A-V-RAY-Cursus ... Interesse in zo'n V-Ray for Revit licentie en/of cursusdag ? Neem voor meer informatie of een concreet voorstel vandaag nog contact met ons op.