2004
4

C3A Wijzerartikel

Dit artikel verscheen in de C3A wijzer

Cultureel Centrum in Zottegem visualisatie als communicatie tijdens het ontwerp en beslissingsproces

oktober 2004

Begin 2005 start te Zottegem de bouw van een nieuw cultuurcentrum. De nieuwe cultuurzaal wordt ingeplant op een te reconstrueren vijver achter het Egmontkasteel en omvat, naast een cultuurcafé vooral een polyvalent auditorium met uitschuifbare tribunes en flexibele opstelling van podium (vooraan of centraal). Dit project, met een budget van 3 milj. Euro, zou moeten gebruiksklaar zijn eind 2006. De inplanting en de vormgeving zijn gedurfd, het binnenwerk wordt een technisch hoogstandje.

Schepen van Cultuur Dirk Van Herzeele wou de bevolking betrekken bij het project en nodigde hen uit voor een virtuele rondleiding doorheen hun nieuwe cultuurtempel. Het ontwerp is ondertussen uitgewerkt en voorgelegd aan het schepencollege én de bevolking: “nog voor het dossier voorgelegd wordt in de gemeenteraad, willen we eerst de reacties van de inwoners weten”, aldus Schepen Van Herzeele. De voorstelling van de virtuele maquette ging door tijdens de opening van het jaarlijkse Zoetegemfestival in het Egmontkasteel. Architect Eddy François gaf toelichting en deed beroep op 3D-specialist Sebastiaan Van Damme van SheCi.be om zijn project te visualiseren. Ook op de website http://www.zottegem.be , luik Actueel, kan ondertussen iedereen het ontwerp komen bekijken.

Figuur: de website van Zottegem wordt ingezet als extra communicatiemiddel voor dit project.

Visuele ontwerpondersteuning

Figuur: het project werd ook 3D ingeplant op een virtuele luchtfoto van de omgeving.

In een zeer vroeg stadium reeds werden de architecturale ideeën in 3D omgezet en gecheckt. De intensieve samenwerking tussen architect Eddy François en SheCi.be leidde uiteindelijk tot een succesvol resultaat. De visuele ontwerpondersteuning volgde de uitwerking van het project op de voet mee en zorgde voor een continue backup voor iedere beslissing die de architect moest nemen. Aan het einde van de ontwerpfase mondde het virtueel onderzoek uit in de opdracht voor een videopresentatie voor pers en het grote publiek.

In de filmpresentatie werden de verschillende organisatiemogelijkheden van de polyvalente centrale zaal duidelijk geanimeerd voorgesteld. Verschillende simulaties met de diverse opstellingen van podium en tribunes werden met de gepaste muziek gecombineerd tot een aangrijpende presentatie.

Het uiteindelijke resultaat is een gedurfd ontwerp met de geschiedenis van het beschermde domein en de natuur als inspiratiebronnen. Het cultuurcentrum wordt ingeplant op het voormalige spaarbekken aan het park van het Egmontkasteel . De reconstructie van "de spij" zal het park zijn oorspronkelijke authenticiteit teruggeven.


Samenspel ADT en VIZ 2005

De eerste voorontwerpen werden rechtstreeks door SheCi.be, aan de hand van ontwerpschetsen van de architect, in Autodesk VIZ getekend. Het 3D-model kon hier gemakkelijk gemanipuleerd worden via de toegepaste AEC-objecten. Het model kon steeds eenvoudig opgewerkt worden via verschillende materialen en belichtingstechnieken. Het model werd eigenlijk bekeken als een digitale ontwerpmaquette. Ondertussen werd de omgeving via digitale foto’s en een nauwkeurige opmeting van een landmeter driedimensioneel nagemaakt. De architect kon zo zijn architectuurmodel zien evolueren in de bestaande site en stelselmatig werd de suggestieve weergave van de modellen hoe langer hoe meer realistisch.

Toen de architect een rondreis maakte doorheen Jordanië, kreeg hij grote belangstelling voor de rotsformaties in de Wadi Rum woestijn. Door wind en tijd kregen deze rotsen een heel specifieke horizontale gelaagdheid met natuurlijke openingen. Deze rotsen werden via digitale foto’s door SheCi.be omgezet in een tileable bitmap. Dit materiaal zal in werkelijkheid via specifieke inkleurings- en betontechnieken in dit project toegepast worden.

Het definitieve 3D-ontwerp werd in Architectural Desktop 2004 gedetailleerder opgemaakt, en de visualisatie werd afgewerkt in VIZ 2005. Hierdoor kan de architect het 3D-ontwerpmodel nadien gebruiken om de bouwplannen verder gedetailleerd uit te werken. De opbouw in Architectural Desktop werd aangepakt op de aangewezen manier: per nivo werd een aparte tekening uitgewerkt, die dan via de Xref-techniek samengevoegd werden tot één geheel.

Dankzij de vele voorbereidingen beschikbaar via de C3A-Extensies (zoals de voorbereide wanden, ramen, deuren, trappen, enz.) werd in een mum van tijd het complete gebouwenmodel opgebouwd. Blijkbaar had ADT geen enkel probleem om de vele speciale ramen te vormen!

Het gebouwmodel werd door arch. Cindy Taelman in ADT uitgewerkt.

Dit gebouwenmodel werd via de File Linking methode gekoppeld aan een VIZ 2005-bestand, waarbij de volledige afwerking met materialen, lichtspel en animatie in VIZ aangepakt werd. Deze methode laat toe om het gebouwenmodel in ADT stelselmatig bij te werken waar nodig, waarna de geometrie-wijzigingen automatisch in VIZ doorgevoerd worden en de specifieke presentatietechnieken in VIZ op het ADT-model toegepast worden.

De grondplannen, doorsnedes, aanzichten en details kunnen in Architectural Desktop eenvoudig verder worden gedetailleerd waardoor de architect sneller de bouwaanvraag en uitvoeringsplannen kan afwerken met het ontwerp als basis.


SheCi.be is gespecialiseerd in het creëren van visualisaties voor architecturale en stedenbouwkundige ontwerpen. SheCi.be creëert 3D beelden in de vorm van prenten of een videovoorstelling, voor ondersteuning tijdens de ontwerpfase tot de uiteindelijke projectpresentatie. De persoon achter SheCi.be is interieurarchitect Sebastiaan Van Damme. Door zijn architecturale roots kan hij meteen het concept van de architect aanvoelen. Nauwe samenwerking met de ontwerper tijdens het onderzoek naar ruimte, perspectief, licht, materiaal en textuur, zorgt voor de weergave van de gewenste sfeer.

http://www.sheci.be