2010
2

C3A Wijzerartikel

Dit artikel verscheen in de C3A wijzer

Case study C3A.Net Buzzsaw AIKO - RVT Ertvelde

april 2010

AIKO is als architecten- en ingenieursbureau verantwoordelijk voor alle aspecten van het bouwproces (gaande van het ontwerp tot de stabiliteit, technieken, inrichting, aanleg omgeving, coördinatie, budgetopvolging…). Voor het RVT Ertvelde komt AIKO dus met heel wat aannemers in contact die een lange tijd op de werf aanwezig zijn (denken we maar aan de aannemers ruwbouw, elektriciteit, sanitair, HVAC, …). Voor hen is het belangrijk om steeds de meest recente versie van de uitvoeringsplannen, materiaalfiches en verslagen te kunnen raadplegen. Ook voor de initiatiefnemer (O.C.M.W. Evergem) en de bouwheer (NV Dexia Bank) is het interessant om elk vanuit hun standpunt de actuele situatie te kunnen opvolgen en indien nodig hun opmerkingen te formuleren.

Redenen genoeg dus om aan de slag te gaan met C3A.Net Buzzsaw. Nu het project volledig is opgeleverd alvast het ideale moment voor een check-up en evaluatie van Buzzsaw!

C3A.Net Buzzsaw zorgt via het internet voor gecentraliseerde projectinformatie. Waarvoor hebben jullie vanuit AIKO C3A.Net Buzzsaw specifiek gebruikt en hoe hebben jullie dat praktisch aangepakt?

Iedere partij, de aannemers (vijftien), de bouwheer en de initiatiefnemer, hebben toegang tot 2 folders: de persoonlijke "read en write" folder en de publieke "read only" folder waarin alle partijen terecht kunnen.

In hun eigen folder kunnen de aannemers de meest recente versie van de plannen downloaden en eigen uitvoeringsplannen uploaden. Ook de materiaalfiches en de overzichtslijst van de materiaalfiches worden hierin bijgehouden, zodat op elk ogenblik de stand van zaken in verband met de materiaalkeuzes kan geraadpleegd worden. (ongeveer 1000 materiaalfiches!). In de folder van bouwheer en initiatiefnemer wordt ook de budgetopvolging bijgehouden, de partijen kunnen dus altijd de meest actuele stand van zaken kennen en bijsturen indien nodig.

In de publieke folder "Algemeen" staan alle aanbestedingsdocumenten en de laatste "overzichtsplannen", dit zijn de uitvoeringsplannen waarop de ontwerper alle wijzigingen aanbrengt, niet alleen van de ruwbouw maar ook van alle technieken, de inrichting en het los meubilair.

Hierin worden ook de uitvoeringsplannen aangereikt door de diverse aannemers en leveranciers geplaatst, zodat alle partijen op de hoogte zijn van de details van werken door derden die hen kunnen aanbelangen (denken we maar aan het definitieve inrichtingsplan van de grootkeuken, coördinatie tussen de aannemers elektriciteit en vast meubilair,...)

De coördinatie van deze algemene folder gebeurt enkel en alleen door AIKO zodat er geen tegenstrijdige plannen gepubliceerd worden. Zodra er iets in die folder gewijzigd wordt krijgen de betrokken aannemers per mail automatisch een bericht van de wijzigingen. Het excuus "ik wist het niet" gaat dus niet meer op.

Hoe verliep de introductie bij de verschillende partners? Hebben jullie opleiding voorzien of hoe ging dit praktisch in zijn werk?

Het gebruik van Buzzsaw werd geïntroduceerd door ir. Eric Verstraete tijdens de wekelijkse werfvergadering. Door middel van een algemene korte uitleg per e-mail (zie screenshot met logingegevens Buzzsaw) werden de aannemers op de hoogte gebracht van hun account.

De coördinatie van de plannen + de Buzzsaw-accounts gebeurt door Fenja Dezutter. Met hun vragen en opmerkingen kunnen ze altijd bij hem terecht. We hebben hier weinig problemen ondervonden, alle gebruikers leken vlot de plannen te kunnen raadplegen.

Wat zijn voor Aiko de voordelen van het gebruik van C3A.Net Buzzsaw? Waar zie je nadelen/drempels?

Het grote voordeel is dat er (bij goed gebruik) op elk ogenblik de meest recente (en dus meest correcte) versie van de uitvoeringsplannen beschikbaar is en dit voor alle betrokken partijen. Bovendien is het ook gemakkelijk grote bestanden te ontvangen vanwege de aannemers.

Een nadeel is de beperkte grootte van de projectfolder (max. 100 MB). Als je wat aannemers hebt die hun versie van de plannen uploaden, kan de projectfolder wel eens vollopen.

Voordeel van dit nadeel (elk nadeel heb een voordeel) is dan wel weer dat je genoodzaakt bent je data up-to-date te houden en verouderde (lees niet-meer-correcte plannen e.d.) te verwijderen van de Buzzsaw.

Gaan jullie dit naar de toekomst toe nog gebruiken, voor bepaalde types projecten?

Wij zijn van plan in de toekomst deze manier van werken te blijven gebruiken in de grotere projecten waar we de coördinatie doen van alle aanbestedingen (ruwbouw + technieken + afwerking) en dit nog verder te perfectioneren. In sommige projecten loopt het aantal aannemers op tot meer dan twintig.

Het is de bedoeling om in de publieke folder uiteindelijk één allesomvattende DWG te hebben. Dankzij een rigoureuze keuze van de layer-namen en layouts kunnen wij uit dezelfde tekening bvb. de plannen HVAC, elektriciteit, inrichting en zelfs de evacuatieplannen voor de brandweer halen. Alles wordt overzichtelijk gehouden dank zij de Sheet Sets Manager van AutoCAD. Zo bestaat de "overzichtstekening" van Ertvelde uit 42 layouts.

Door deze manier van werken voorkomen we zoveel mogelijk tegenstrijdigheden tussen de plannen voor de verschillende aannemers. Op het einde van het project beschikken we meteen over de as-built plannen.

Via Buzzsaw worden de diverse layouts in principe enkel in PDF of DWF ter beschikking gesteld van derden; dit om oncontroleerbare "aanpassingen" te vermijden.

Hoe is jullie globale evaluatie als je terugkijkt na afloop van het project?

De globale evaluatie is zeker positief. Het blijft natuurlijk zaak er zelf voor te zorgen dat de correcte data beschikbaar zijn voor de verscheidene partijen, het vraagt dus een zekere discipline om de zaken op orde te houden.

In de ontwikkeling van de beschreven technieken kruipt heel wat tijd en het vergt ook belangrijke investeringen. Dit wordt niet altijd gecompenseerd door de erelonen die tegenwoordig kunnen verwacht worden. Door de openbaarheid van de opdrachten is het beroep van architect naar een zuiver commerciële transactie aan het afglijden.

We krijgen meer en meer verantwoordelijkheden toe geschoven (waar wij niet om gevraagd hebben) en dit voor een steeds lager ereloon. Er worden gratis voorontwerpen gevraagd (en gemaakt), er wordt veel lucht verkocht door allerlei "consultants". De problemen (budget en termijn overschrijding, slecht comfort) komen pas naar boven als het te laat is. Een goede organisatie is van levensbelang om een rendabele praktijk uit te bouwen en Buzzsaw kan daar toe bijdragen!